Kerst in zweden - Reisverslag uit Stenstorp, Zweden van Luuk Bronts - WaarBenJij.nu Kerst in zweden - Reisverslag uit Stenstorp, Zweden van Luuk Bronts - WaarBenJij.nu

Kerst in zweden

Door: Luuk Bronts

Blijf op de hoogte en volg Luuk

27 December 2016 | Zweden, Stenstorp

Hej allemaal,

Het is eindelijk weer kerst. En dit jaar vier ik dit in Zweden, samen met mijn gastgezin.

Ze vieren kerst in zweden op 24 en 25 December. Ze vieren dit op de 24ste vanwege de vickings. De vickings hingen stukken vlees van dieren, mensen en vis in de kerstbomen (julgranen), dit om god te eren voor hun leven en hun eten. Vandaar dat ze tegenwoordig in zweden dus rode kerstballen in de kerstbomen hangen.

De kerstdagen beginnen met de start van de advent, vier zondagen voor Kerst. Dan worden kaarsen aangestoken, één voor elke zondag voor kerst. De eerste zondag versierde we het huis en de kerstboom. De andere zondagen bezochten we familie en hadden we een kerstontbijt met de mijn gehele gastfamilie.

Ook het weer heeft een kerst sfeer. Het is -8, al om 3 uur donker en op kerstavond heeft het gesneeuwd. De eerste sneeuw viel al in november. Maar de meeste sneeuw komt in januari en februari.

Ik wens jullie allemaal een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar!

God Jull och en God nytt ar.

Groetjes,
Luuk

• 27 December 2016 - 16:04

Anita Bronts:

Goed idee Luuk leuk om te horen wat je allemaal doet
    Gr Anita

• 27 December 2016 - 16:25

Jan Nuijen:

LEUK om je reisverslag te lezen. Een GEZELLIGE ZWEEDSE jaarwisseling gewenst en een SUPER 2017!!!
    Groeten uit Grave - Jan

• 27 December 2016 - 17:26

Rina Bronts :

Leuk geschreven luuk, ben benieuwd naar je volgende up dates. Xxx

• 30 December 2016 - 14:06

Oma:

Hoi je hebt een fijne kerst gehad ,nu op naar 2017 hou het wel rustig met oud en nieuw, ik hoor wel hoe je het gemaakt hebt Gr en tot mails

• 30 December 2016 - 16:46

Berna Kamoen:

Hallo luuk, wij wensen jouw een heel goed en gelukkig 2017. gr. Johan en Berna

• 01 Januari 2017 - 00:42

Oma Bronts:

Hoi Luuk de beste wensen voor 2017 en dat het jaar gauw om is

• 08 Januari 2017 - 14:10

Oma Bronts:

Hoi Luuk, ik had je gezien in de sneeuw met je oranje Unoxmuts op en daar had je de krant mee gehaald. Gr